ul. Stryjeńskich 17 Lok.196, 02-791 Warszawa 22 816 816 7 501 921 390

ZALECENIA PO ZABIEGU WYBIELANIA ZĘBÓW:

• Należy unikać spożywania gorących i zimnych pokarmów oraz napojów przez co najmniej 24h w celu zminimalizowania nadwrażliwości
• Przez 48h od zabiegu obowiązuje „biała dieta”, czyli unikanie spożywania barwiących pokarmów i napojów (np. kawa, herbata, wino, ciemne soki, coca-cola, jagody, czarne owoce), a także nie powinno się palić papierosów
• Zęby po zabiegu mogą mieć zmrożony, kredowy wygląd, ich naturalna przezierność wróci dopiero po kilku dniach
• Ostateczny kolor – efekt zabiegu wybielania można ocenić dopiero po tygodniu
• Wypełnienia można wykonywać dopiero 2 – 4 tygodnie po zabiegu
• Gdy po zabiegu wystąpi dokuczliwa wrażliwość zębów, należy zastosować preparat Elmex – żel, wcierając go w zęby, można też wcierać pastę do zębów wrażliwych
• Przez kilka tygodni po zabiegu należy używać pasty do zębów wrażliwych do każdego mycia zębów
• Gdy wystąpi dyskomfort ze strony dziąseł, można w domu rozrobić sodę oczyszczoną z wodą i przygotowaną mieszaninę nakładać na wrażliwe dziąsła

ZALECENIA PO ZABIEGU USUNIĘCIA ZĘBA W ZNIECZULENIU

pUsuwanie• Nie należy jeść i robić zimnych okładów, dopóki nie wróci czucie
• Nie należy palić przez przynajmniej 12h (sprzyja to krwawieniom i utrudnia gojenie)
• Nie należy prowadzić samochodu, nie obsługiwać żadnych niebezpiecznych urządzeń do czasu pełnego ustąpienia działania leków znieczulających
• Po usunięciu zęba należy mocno przygryzać gazik przez pół godziny, potem delikatnie go usunąć
• Nie należy płukać ust ani szczotkować zębów przez pierwsze 8h po zabiegu
• Potem można delikatnie wypłukać usta ciepłą, słoną wodą (pół łyżeczki na szklankę wody) co 4h
• Posiłki można spożywać tak wcześnie, jak to możliwe po zabiegu. Pierwszego dnia najlepsze będą zimne, miękkie pokarmy, takie jak lody lub jogurty. Należy unikać gorących pokarmów i napojów
• Po posiłku można delikatnie wyszczotkować zęby, omijając miejsce rany
• Nie należy wydmuchiwać, często odpluwać lub ssać gęstych płynów przez słomkę, ponieważ nasila to krwawienie
• Jeśli pojawi się ponowne krwawienie, należy umieścić jałowy gazik nad raną i zagryźć mocno na około pół godziny
• Należy pić większą ilość płynów
• Po zabiegu może wystąpić obrzęk, wtedy można zastosować zimne okłady na skórę w okolicy zabiegu, ale tylko przez pierwsze 12h (gotowe opatrunki żelowe lub kostki lodu w woreczku, owinięte serwetką)
• Jeśli występują dolegliwości bólowe, należy przyjmować środki przeciwbólowe przepisane przez lekarza
• Nie należy prowadzić samochodu, ani pić alkoholu, jeśli stosuje się leki przeciwbólowe
• Należy skontaktować się z lekarzem, jeśli: występują nadmierne dolegliwości bólowe, których nie można opanować lekami przeciwbólowymi, występuje krwawienie, którego nie można opanować ponownie zagryzanym gazikiem, dochodzi do nasilenia obrzęku po trzecim dniu zabiegu, występuje gorączka

ZALECENIA PO ZABIEGU OCZYSZCZANIA ZĘBÓW

pOczyszczanie• Nie należy jeść przez 1h po zabiegu
• Przez dwa dni unikać pokarmów i napojów zimnych, gorących, kwaśnych lub ostro przyprawionych, gdyż może wystąpić wrażliwość zębów lub dziąseł
• Można płukać jamę ustną naparem z szałwi, płukanką do zębów wrażliwych lub płukanką na chore przyzębie
• Kamień i osad nazębny będzie się pojawiał na zębach ponownie, tempo odkładania się zależy od skłonności dziedzicznych, składu śliny i bakterii w jamie ustnej, a przede wszystkim od techniki szczotkowania zębów
• Osoby, które palą papierosy lub piją duże ilości kawy, herbaty (także zielonej) będą miały szybsze tempo odkładania się kamienia i osadu
• Zaleca się oczyszczanie zębów w gabinecie w sposób profesjonalny dwa razy w roku, pacjentom z chorobami przyzębia lekarz ustala indywidualnie wizyty kilka razy w roku

Szczotkowanie zębów

pHigienaSzczotkowanie zębów powinno być wykonywane starannie, przez ok. 2 – 3 minuty, ale delikatnie, bez nadmiernego używania siły, tzw. szorowania, by nie ranić dziąseł i nie zniszczyć cienkiej warstwy szkliwa na szyjkach zębów. Szczotkować należy co najmniej 2 razy dziennie ruchami kolistymi lub wymiatającymi od dziąsła w kierunku szczytu zęba, wszystkie powierzchnie zębów, także te od strony języka, policzka i podniebienia. Bardzo ważne jest używanie nici dentystycznych – oczyszczają one AŻ ok. 40 % powierzchni zębów (pozostałe 60% to szczotkowanie).

• przy wyborze odpowiednich artykułów do higieny jamy ustnej powinien pomóc lekarz, w zależności od potrzeb pacjenta
• szczególnie polecam szczoteczkę elektryczną, która wykonuje równocześnie ruchy pulsacyjne i rotacyjne, co zapewnia dużą skuteczność i ogromne ułatwienie w myciu zębów (zwłaszcza pojedynczych)
• ręczne szczoteczki powinny być średnio twarde lub miękkie
• szczoteczki miękkie powinny być używane przez osoby, które mają odkryte, wrażliwe szyjki zębów, problemy z przyzębiem lub bezpośrednio po zabiegach chirurgicznych w jamie ustnej
• szczoteczki należy wymieniać co 3 miesiące
• szczoteczki jednopęczkowe tzw. wyciorki zapewniają doskonałe czyszczenie przestrzeni międzyzębowych, służą też do higieny jamy ustnej u osób z założonym stałym aparatem ortodontycznym
• nici dentystyczne oczyszczają z resztek pokarmu przestrzenie międzyzębowe. Nitkę delikatnie wprowadza się w miejscu stykania się zębów i przesuwa napiętą po bocznej powierzchni każdego sąsiadującego zęba w kontrolowany sposób, aby nie zranić brodawki zębowej. Szczególnie polecam nitkowanie przestrzeni po wieczornym myciu zębów, a w ciągu dnia – w razie potrzeby. Jeśli nitka strzępi się w czasie przesuwania, należy ją delikatnie usunąć z przestrzeni i zgłosić to jak najszybciej lekarzowi prowadzącemu leczenie
• specjalna nić dentystyczna „Super Floss” służy do oczyszczania przestrzeni pod przęsłem mostów zębowych lub stałych aparatów ortodontycznych|
• irygator dziąsłowy to urządzenie elektryczne, które służy do wypłukiwania z przestrzeni międzyzębowych resztek pokarmu wraz z bakteriami za pomocą wody pod ciśnieniem. Często występuje w zestawie ze szczoteczką elektryczną. Szczególnie polecam go osobom z chorobami przyzębia, użytkownikom mostów i wszystkim, którzy skarżą się na przykry zapach z ust.
• płukanki do zębów poleca lekarz, najczęściej stosuje się po wieczornym myciu zębów
• oczyszczanie powierzchni grzbietowej języka to istotny element higieny jamy ustnej pozwalający usunąć siedliska bakterii i przykry zapach. Wykonuje się to płaską, gumową częścią szczoteczki lub specjalnymi szczoteczkami do języka.

ZALECENIA PO ZAŁOŻENIU WYPEŁNIENIA TYMCZASOWEGO

pWypelnianie• Jeśli było wykonane znieczulenie, to nie należy jeść i palić papierosów do czasu, aż powróci czucie
• Jeśli nie było znieczulenia, to należy wstrzymać się z jedzeniem ok. 1h
• Nie należy narażać leczonego zęba na skrajne temperatury posiłków i napojów przez pierwszych kilka dni oraz urazy mechaniczne (nie gryźć twardych pokarmów)